Zusammenfassung
Die intravasale Hämolyse mit erhöhten Plasmakonzentrationen von zellfreiem Hämoglobin
tritt nicht nur bei hämolytischen Erkrankungen auf – sie ist auch bei der Transfusion
von Blutkonserven sowie bei Patienten mit ARDS, Sepsis oder kardiopulmonalem Bypass
für den Krankheitsverlauf von Bedeutung. Dieser Beitrag möchte den klinisch tätigen
Anästhesisten für die Relevanz der Hämolyse sowie deren Prävention und Früherkennung
sensibilisieren.
Abstract
Hemolysis leads to an increase of circulating intravascular cell-free hemoglobin.
Increased plasma concentrations of cell-free hemoglobin are relevant in critically
ill patients because cell-free hemoglobin causes vasoconstriction by depletion of
endothelial nitric oxide, oxidative stress, and inflammation. Furthermore, cell-free
hemoglobin contributes to tissue injuries such as renal failure and intestinal mucosa
damage after cardiac surgery. High concentrations of cell-free hemoglobin are associated
with an increased mortality in patients with sepsis. Currently, it is unclear if hemolysis
associated with transfusion of packed red blood cells that have been stored for prolonged
periods of time is relevant for the clinical outcome. However, humans possess plasma
proteins haptoglobin and hemopexin which bind to plasma hemoglobin and cell-free heme,
respectively. The haptoglobin-hemoglobin and hemopexin-heme complexes are then eliminated
from the plasma by hepatic or splenic uptake.
Schlüsselwörter
Hämolyse - zellfreies Hämoglobin - Häm - Bluttransfusion - Haptoglobin
Key words
hemolysis - cell-free hemoglobin - heme - blood transfusion - haptoglobin